Facebook besplatan? Ili ipak nije…

Ako vam postavim pitanje, šta je Facebook, siguran sam da će 99% vas reći da je to društvena mreža, koja vam “pomaže da se povežete i podelite sadržaje sa osobama do kojih vam je stalo.” Tako barem piše na naslovnoj stranici Facebook-a. I to je istina. Zapravo deo jedne veće, šire istine.

Da li ste primetili kada se logujete na Facebook da na ulazu piše: Facebook-marketing-promotion“Besplatno je i uvek će biti!” Super! Najzad, nešto da je besplatno i dobro! A da li je stvarno tako? I kako to da je Facebook kao firma tako bogata i vredna, ako sve daje za džabe?!

Sada treba da se vratimo na onu naslovnu stranicu Facebook-a, gde se objašnjava da je to mesto gde možete da se povežete sa osobama do kojih vam je stalo i da podelite sadržaje. Da se povežete i podelite sadržaje! To je ključna rečenica!

Prosečan korisnik posmatra to kao vezu između prijatelja i share-ovanje 5268732048_9c693385b2_zvidea, slika, statusa, itd. Ali Facebook ne gleda na to tako. U njihovim očima veza se ostvaruje između klijenta i korisnika. Ali ko su onda te osobe do kojih nam je stalo? Pa zapravo i jeste besplatno, ali ne korisnicima! Polako, čekaj, stani. Kako ne korisnicima? Pa ja sam taj koji koristim Facebook i nikad nisam ništa platio, kako sad da korisnicima nije free?! Odgovor je jednostavan. Onaj koji ne plaća nije korisnik. On je proizvod! Da, dobro ste pročitali. Mi nismo korisnici Facebook-a, mi smo njegov proizvod. Mi smo ti na kojima Facebook zarađuje i stvara bogatsvo, prodavajući nas, prodavajući naše prijateljstvo, naše veze, naša interesovanja, naše bračno stanje, itd.

Sve ono što smo upisali u “About me” rubriku je na prodaji. A ko kupuje? Svi. Od političkih partija preko proizvođača sportske opreme do mini marketa. Na osnovu naših interesovanja Facebook promoviše određene “fan stranice” i prikazuje nam informacije, sadržaje, koje bi korisnici Facebook-a (oni koji plaćaju) želeli da podele sa nama (proizvodom), kako bi se mi u neko dogledno vreme odlučili na neku akciju i postali njihov korisnik u realnom svetu, tj. korisnik one kompanije koja je korisnik Facebook-a. Malo konfuzno? Slažem se.

Primer.

imagesPošto sam strastveni ljubitelj sira, “lajkovao” sam stranicu određenog proizvoča. Počeo sam da share-ujem njihove slike, objave. I korisnik sam njihovog proizvoda u realnom svetu. Prvenstveni cilj je zadovoljen. I šta se desilo? Poslednjih dana uporno dobijam predloge da “lajkujem” stranicu drugog proizvođača tog proizvoda. Šta se desilo. Facebook je primetio da ja aktivno učestvujem na toj stranici, iz čega je zaključio da ja volim sir. Time me je stavio u jednu grupu svojih proizvoda koje može da nudi svojim ostalim korisnicima, melakrama, u ovom slučaju, nadajući se da ću “lajkovati” i taj proizvod, i u realnom svetu postati korisnik tog brenda. Facebook je na dobitku jer je prodao svoj proizvod svom kupcu, a taj kupac je zadovoljan jer je dobio potencijalnog korisnika njegovih proizvoda. Jasnije?

Preuzeto sa sajta: Homepage-besplatno je i uvek će biti?

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s